Peter Kožár: Dnes viem, že prvé Biatec mali mať trojnásobnú cenu

11/04/22

Slovenský americký sen alebo ako vytvoriť úspešný biznis postavený na kvalitnom základe nám povedal Peter Kožár, zakladateľ hodinárskej značky BIATEC.

Keď bežní ľudia uvažujú o podnikaní, ešte aj dnes majú v mysliach klišé, že musia prísť s nejakým skvelým nápadom. Inovácia, ktorá zmení svet, však neprichádza len tak, ale obyčajne až po rokoch podnikania, špekulovania, objavovania a tvorenia. Na to, aby jednotlivec začal podnikať a bol úspešný, však niekedy stačí oveľa menej: vybrať si to, čo už existuje, mať k tomu vrelý vzťah a svoju vášeň postupne zveľaďovať, kultivovať, napokon robiť to poctivo a vo vysokej kvalite. Toto je príbeh Petra Kožára, rodáka z Rožňavy a aktuálne Zvolenčana, ktorý vytvoril hodinársku značku Biatec. Nájdete ju aj v portfóliu Watch de Luxe, kde figuruje vedľa špičkových švajčiarskych hodín. Ako môže nový slovenský produkt uspieť v konkurenčnom súboji, kde proti nemu stoja vyše storočné švajčiarske značky s miliardovými investíciami? A sú si vôbec konkurentmi? Na zákulisie i počiatky značky Biatec sme sa pýtali priamo Petra Kožára. Zaujímavé čítanie, nenechajte si ho ujsť.

Celý kariérny život venovaný hodinkám

Peter Kožár ako vyštudovaný právnik nikdy nepracoval v tejto svojej profesii. „Dá sa teda povedať, že celý svoj doterajší kariérny život som venoval iba hodinkám,“ hovorí a poukazuje na to, že prvý e-shop s hodinkami si založil ešte počas štúdií na vysokej škole. 

Počiatky lásky k hodinárskemu remeslu sú na dnešné pomery vskutku kuriózne, no o to cennejšie. Namiesto zištného motívu bola na začiatku práce s hodinkami celkom prirodzená vášeň vzbudená krásou hodinárskych dizajnov. „Hodinky ma začali fascinovať už na strednej škole, kedy som natrafil na značku Breitling. Dalo by sa povedať, že tá vo mne spustila vášeň k hodinkám,“ upresňuje Peter a pokračuje: „Strašne sa mi páčili tie príbehy a atmosféra, akú dokázali privodiť na svojom webe už len pozeraním obrázkov a videí. Samozrejme, už v tej dobe mal Breitling veľmi dobrý marketing a presne vedel, ako prezentovať svoje produkty tak, aby vo mne docielil tieto pocity.“

Ako sa potom mladý človek dostane k založeniu vlastnej hodinárskej značky, keď sám pozná historické pozadie veľkých etablovaných výrobcov? Všetko začalo spomínaným internetovým obchodom, keď dovážal hodinky zo Spojených štátov. Obchodný model bol veľmi prozaický: kúpiť lacno, predať drahšie. 

„Rýchlo som však pochopil, že také jednoduché to nebude. Čoskoro sa vyskytli prvé problémy s reklamáciami, náhradnými dielmi alebo som napríklad nemal k hodinkám slovenské návody a musel som ich pracne prekladať. Preto som sa rozhodol, že to chcem robiť viac oficiálne a začal som oslovovať oficiálnych distribútorov alebo priamo výrobcov rôznych značiek v Európe, prevažne z Nemecka a Švajčiarska,“ sumarizuje zákulisie svojho podnikania Peter Kožár. „Dodnes si pamätám hodiny strávené na colnici. Dnes to už našťastie vyriešia za vás kuriérske spoločnosti.“

Aj tu sa však čoskoro objavili kritické situácie, keď sa bremenom podnikania začali stávať samotní výrobcovia: „Spočiatku to vyzeralo všetko veľmi dobre, no časom,  aj napriek tomu, že som bol autorizovaným predajcom daných značiek, som začal pociťovať, že to nie je celkom ono a mnohokrát (z pre mňa nepochopiteľných dôvodov) som mal pocit, že mi moji dodávatelia namiesto podpory skôr hádžu polená pod nohy. Začali ma kontrolovať, obmedzovať v tom, kam môžem a nemôžem predávať, nedajbože som nestihol aktualizovať ich ceny jeden týždeň a už bol oheň na streche.“

Petrova snaha o vybudovanie internetového obchodu s určitým puncom exkluzivity obnášal významné rozhodnutie predávať limitované edície. Práve to je spôsob, ako si zabezpečiť priazeň špičkovej klientely a prekonať presudky o tom, že hodinky sa cez internet nekupujú. „Takzvaným klincom do rakvy bolo, keď mi značka Steinhart nevyrobila limitovanú edíciu, na ktorej sme sa dohodli. Malo ísť o zaujímavý model „Steinhart Corsair“ v limitovanom počte 100 kusov. Majiteľ značky mi to síce prisľúbil, no neskôr sa ukázalo, že nemal čas alebo to možno bolo pre neho nezaujímavé a podobne.“

V tejto nemilej skúsenosti možno sledovať pravé počiatky založenia vlastnej značky. „Nemám mu to za zlé, napokon, nebyť tohto momentu, možno sa k vlastnej značke nikdy nedopracujem,“ s úsmevom hovorí Peter, ktorého značku hodiniek dnes predáva aj Watch de Luxe. 

S ponukou „návrhu vlastnej limitky“ napokon Peter oslovil na fóre hodinkománia, ktoré sám založil, Miloša Jakubeca a spoločne vytvorili prvý modelový rad - na prekvapenie s názvom Corsair. Obaja považovali za veľkú škodu, ak by žiadaný a nedodaný model napokon nevznikol. Úspech bol obrovský a bol predzvesťou celého ďalšieho vývoja značky. Miloš Jakubec je dizajnérom značky dodnes.

Nebolo to však len o pochvalách, tľapkaní si po pleci a úspechoch. Prirodzenou súčasťou podnikania a budovania vlastnej značky sú aj menšie či väčšie pády, neúspechy a prekonávanie kríz, ktoré preživším firmám umožňuje získavať pevnejšie základy. „Naivita je krásna vec,“ konštatuje Peter, keď sa ho pýtame na úskalia a trápenia.

„Začali sme úplne na zelenej lúke. Nemali sme ani kapitál a už vôbec žiadne know-how, čo je pri výrobe hodiniek podľa mňa ešte dôležitejší aspekt. Jedna vec je hodinky predávať a iná ich vyrábať. Hneď od začiatku sme vsadili na unikátnosť a za dodávateľa hlavného komponentu (strojčeka) sme si zvolili švajčiarsku značku Eterna. Bol to malý výrobca s ročnou výrobnou kapacitou približne 5 tisíc kusov, čo je už samo o sebe unikátne, navyše mali veľmi dobré meno a históriu, ako aj napríklad výnimočnú rezervu náťahu 65 hodín. Lenže keď sme k nim prišli prvýkrát, povedali nám, že v poriadku, budú nám dodávať, ale minimálna objednávka je 500 strojčekov. To bolo rádovo pár stotisíc eur. Pre nás vtedy nepredstaviteľná suma a sám dodnes neviem, ako sme to ustáli. Asi je to tak ako vravia všetky motivačné knižky (resp. biblia), že človek musí mať jasný cieľ a vieru a vtedy sa aj hory budú prenášať.“

Nadobudnuté know-how pri výrobe hodiniek je asi našou najväčšou devízou. To, čo nám na začiatku trvalo aj pár mesiacov, dnes dokážeme urobiť za pár dní.

Krokom do neznáma bolo tiež spustenie predobjednávok. Ľudia sa zálohou zaviazali, že si modely kúpia, čo bol ďalší spôsob, ako chcela mladá firma získať potrebný kapitál. Ten prvý získala od priateľov a rodiny. Zákazníci sa tak svojím spôsobom stali investormi, niečo na spôsob dnes populárneho crowdfundingu, v tomto prípade so šťastným koncom. „Verím, že tí naši prví zákazníci / investori neľutujú. Získali hodinky so skutočne vysokou pridanou hodnotou, s unikátnym strojčekom, s našim vlastným zdobením alebo rotorom a niektoré tie strojčeky sme nainštalovali do pár kusových limitovaných edícii. Keď si to tak vezmem dnes, takéto modely mali mať dvoj alebo trojnásobnú cenovku.“

Popri tom všetkom Peter uznáva, že boli aj také chvíle, keď chcel podnikanie s hodinkami zavesiť na klinec. Naskytol sa typický problém malého podnikania s veľkolepými ambíciami: príliš veľa mravenčej práce. „Miloš sa celý čas venoval a venuje hlavne dizajnu a grafickému spracovaniu hodiniek. No a ja som musel robiť v podstate všetko ostatné, vrátane našich spoločných návrhov. Čiže od upratovačky kancelárie, až po schvaľovanie technických nákresov, marketingu, zákazníckeho servisu, predaja, neustáleho pendlovania medzi hodinárom a kanceláriou ako aj celej tej slovenskej administratívy som bol dlhú dobu sám. Dnes už mám na šťastie aspoň tú administratívnu pomoc a celkovo si dovolím tvrdiť, že sme dosť dobre zohratý tím.“

Ako predvídať trendy? Na Slovensku a pre prevažne slovenských zákazníkov? Aj to sú otázky, na ktoré musí hodinárska spoločnosť poznať odpovede, pretože práve oni vedú k správnemu dizajnu produktov. Biatec má štandardy nastavené veľmi vysoko, čo by situáciu mohlo ešte viac komplikovať. Napriek tomu Peter vidí aktuálnu situáciu priaznivo: 

„Slovenský zákazník dospel do štádia. že je už rovnako náročný ako aj iní zákazníci v západnej Európe a dokáže oceniť nielen kvalitu produktu, ale aj služieb. Viem, že zákazník raz bude potrebovať servis, že možno sebe alebo svojim deťom, kamarátom raz bude chcieť darovať pekný darček. Ja si napríklad strašne užívam, keď niekto príde k nám do showroomu osobne, ponúkneme mu kávu, porozprávame sa o našej spoločnej vášni a keď si človek niečo od nás aj odnesie, tak sa poteším a poviem si, že to má celé zmysel.“

Predstavte si akú hodnotu by pre vás mali hodinky, ktoré nosil celý svoj život na ruke váš otec. Pre mňa nevyčísliteľnú.

Prečo práve Biatec?

„Dlho som uvažoval, ako nazvať značku. Chcel som aby to malo aj hlavu aj pätu. Aby to dávalo istý zmysel, aby sa to spojilo so slovenskou históriou. Chcel som, aby to bolo niečo zvučné, niečo čo rezonuje v ľuďoch. Mám na mysli Slovákov samozrejme, tí sa určite s názvom Biatek už stretli,“ pripomína Peter. „Biatek boli mince, ktoré boli razené niekde na území dnešnej Bratislavy kedysi dávno. Podľa mňa, výroba mincí sa trochu podobá výrobe hodinkových puzdier.“

Nezostalo však len pri symbolike a hodnota značky Biatec tak nadobudla celkom nový rozmer.

„Do našich kolekcií sme unikátnym spôsobom zakomponovali pozlátelnú mincu, aby sme tým ešte zvýraznili spätosť s názvom značky ako aj s historickým dedičstvom Slovákov. No a táto minca je razená v Kremnickej mincovni, ktorá je jedna z najstarších firiem v Európe. Razia sa v nej mince už viac ako 700 rokov! Ďalšou možnosťou je možnosť individualizácie našich hodiniek práve prostredníctvom tejto mince. Je totiž možné nechať vyrobiť na mieru mincu podľa želania zákazníka. Ak napríklad snúbenica chce obdarovat svojho budúceho manžela pekným darčekom, môže mu kúpiť naše hodinky, pričom pod zadným vekom bude ich spoločný portrét a dátum svadby. Ideálny darček pre zábudlivých pánov :-)“ 

„No a logo značky mal byť tiež silný symbol. Pôvodne sme chceli dvojitý ranogotický kríž, ktorý je na štátnom znaku SR, no na ten by nám nedali ochrannú známku, tak vzniklo niečo ako mix tohoto kríža so starým keltským krížom (Biatek – keltské mince). Ten sme zasadili do erbu a názov Biatec umiestnili na jeho spodok. Chcel som totiž logo na výšku, to sa lepšie vyníma, keď ho vytlačíte medzi ostatnými značkami, ktoré zväčša majú logo na šírku. Dali sme si urobiť asi 6 návrhov loga profesionálnej firme, no keďže som nebol stotožnený ani s jedným, navrhol som si ho celkom sám. Ten kríž môže pomerne umným spôsobom pripomínať aj švajčiarsky symbol, čo by nám mohlo pomôcť pri budúcej expanzii do sveta.“

Čo to vlastne znamená „MADE IN SLOVAKIA“?

„Toto je dôležitá otázka a rád ju zodpoviem, aby nedochádzalo k nedorozumeniam. Mnoho ľudí sa totiž môže mylne domnievať, že my tu máme CNC stroje a všetko si robíme u nás na Slovensku. Tak to žiaľ nie je, aj keď postupne by sme aspoň niektoré komponenty chceli vyrábať priamo na Slovensku.“ sumarizuje Peter a odhaľuje zákulisie hodinárskeho biznisu také, aké je skutočne: „Väčšinu komponentov si teda nakúpime zo zahraničia podľa nami presne špecifikovaných požiadaviek. Hodinky si navrhneme sami a následne podľa našich technických špecifikácii sa zadá požiadavka na výrobu každého komponentu zvlášť. Následne jednotlivé komponenty poskladáme u nás a hodinky otestujeme. Musím však podotknúť, že v dnešnom globalizovanom svete a veľkej špecializácie jednotlivých firiem to tak v podstate robí 99 % hodinárskych značiek vrátane tých veľkých. Bolo by totiž extrémne neekonomické, aby si napríklad hodinárska firma vyrábala vlastné číselníky, vlastné strojčeky a podobne, pretože na pomaly každý komponent je treba urobiť multimiliónové investície do takejto výroby. Radšej teda zadajú požiadavku továrni, ktorá vyrobí 3 milióny číselníkov ročne, a dokáže ich urobiť čo najviac ekonomicky. Česť výnimkám ako Patek Philippe a podobne. Oni si však pýtajú iné sumy za hodinky ako my.“

Ambície v súlade s potenciálom

Značka získala know-how, rešpekt medzi odborníkmi a získava si tiež pozornosť verejnosti. To však nestačí, keďže počiatočné ambície spoločnosti ostávajú naďalej vysoké, hoci už bez zmienenej začiatočníckej naivity. 

„V prvom rade sme sa chceli stabilizovať u nás na Slovensku, čo sa nám myslím aj celkom podarilo. Ľudia, minimálne tí, ktorí sa o hodinky zaujímajú, nás už myslím celkom poznajú. Určite nám k tomuto povedomiu napomôže aj vaša sieť predajní Watch De Luxe, ktorá našu značku zaradila do svojho portfólia. No a teraz sa pomaličky môžeme začať pokúšať expandovať aj mimo Slovenska. “

A akú inú značku, ktorú ponúka Watch de Luxe, by si Peter Kožár vybral do svojej zbierky a prečo?

„Ako som spomínal, kedysi som bol veľkým fanúšikom značky Breitling a dodnes by som napríklad rád mal ich Navitimer. Samozrejme ikony ako Omega Speedmaster Moonwatch alebo IWC Big Pilot a mnoho ďalších. Každopádne, aj keď vlastním aj iné značky, prevažne mi stoja v krabičke. Problém je totiž v tom, že keď máte vlastnú značku, nebudete predsa robiť reklamu iným

Pozrite si kompletnú ponuku modelov z kolekcie Biatec na našom eshope:

Registrácia do newsletteru


Vaše osobné údaje (t.j. Váš e-mail) budeme (Swiss Watches, s. r. o.) spracovávať iba za účelom zasielania newsletterov so zaujímavým obsahom z oblasti e-mail marketingu v súlade s platnou legislatívou a zásadami ochrany osobných údajov. Svoj súhlas so zasielaním a spracovaním osobných údajov môžete kedykoľvek odvolať prostredníctvom odhlasovacieho odkazu v každej kampani.

Máte otázku? Volajte zadarmo

+421 915 849 940
Pondelok až piatok od 9.00 do 17.00

Prečo u nás nakupovať?

5 partnerských predajní 90% tovaru na sklade Vernostné zľavy Autorizovaný predajca